fredag, april 22, 2016

Barnbarnet spekulerar.

När barnbarn 2 och jag plockade upp saker i stugan som jag
tagit med mig hemifrån fick 2:an två stora kassar med min
bunkringsmat. Där fanns skinka på burk, köttsoppa, Bullens
pilsnerkorv, ris, makaroner... tja allt som går att bunkra.

Hon var storögd och undrade varför jag skulle ha så mycket
mat i Friggeboden.
Ja, hur skulle jag säga, jag kunde ju inte berätta att jag ska ha
maten om det inträffar en katastrof, jordens undergång eller
liknande... så jag drog till med en nödlögn.

Jag sa: jag ska ha maten om jag blir fast här i stugan, kanske
bilen går sönder, eller strömmen går, och jag kan inte ta mig
härifrån för att handla.
Jaha... tyckte hon, vilken bra idé, då kan du ju stanna här
och äta och sen kan du gå in till byn och handla om din mat
tar slut.

När vi var klara med allt jobb skulle vi ta oss hemåt, packade in
oss i bilen och när vi satt där så sa tvåan: Mormor, jag önskar
att bilen inte startar för jag vill att vi ska stanna här och äta
skinka på burk, det verkar gott.

Inga kommentarer: