lördag, maj 28, 2016

Vilken liten sessa 4½ år gammal.

Jag småtittade på dopet och det som slog mig är hur
olika det kan vara med småbarn. Fostran eller vad?

Prinsessan Estelle sitter stilla vid dopet och ibland småpratar hon med
någon av sina föräldrar, inte en gång ser det ut som om hon
vill göra något annat... 

På ett par månader har jag varit i kyrkan 3 -4 ggr med mina barnbarn vid
ex.vis scoutavslutning, musikavslutning och något mer som jag inte minns.

Varje gång har jag slagits av vilka ostyriga barn det finns, hur de inte kan
hålla truten, inte ens när prästen pratar. 
Någon gång har det varit så illa att prästen har hyssjat åt barnen och sagt 
att nu är det jag som pratar, ni får prata sedan.

Och om det blivit lugnt bland barnen har jag tittat efter och undrat varför.
jaha... då sitter de med varsin mobil i handen... då blev det tyst.

I en kyrka i Falkenberg har det inretts ett lekrum. Varför?
Är det så att barnen inte kan sitta stilla så får de väl lära sig det då,
allt är inte bara lek. 

Inga kommentarer: