fredag, juni 24, 2016

Härlig värme, regn och åska.

For till tandläkaren med barnbarn 1 o 2,
ettan har tandställning och nu skulle den justeras.
Allt avlöpte väl och vi var snabbt klara. 

Ner på stan och in i fiskebutiken för att köpa mask,
för här skulle minsann fiskas.

Barnbarn 1 o 2 är ena hejare på att jobba, Ettan
snickrade ett nytt lock till brunnen,när locket var
klart skrev hon på ett papper: Det här locket har
XXX XXXX 9 år gjort samt datum. Pappret lade vi
i en plastpåse som sattes fast under locket. 

Tvåan gick bananas i bambun, klippte och friserade.
Vi hjälpte till, jag tryckte bambun från väggen genom att 
lägga/luta mig mot den så att de kom åt att klippa.

När vi hållit på ett tag kom vi på att det går att dra ett tjockt
snöre runt bambun, dra snöret mot lekstugan, binda fast 
snöret och på så sätt komma åt att klippa utan att jag behövde 
halvligga på den och i den.

Nu skulle det klippta bort, vi lade det på en presenning och drog
alla tre mot ett ställe där jag senare kunde elda upp det.

Här tog orken slut, nummer 1 hade en förkylning på gång så jag 
tyckte att nu var det dags att vila. Den lilla stackaren lade sig i 
soffan på lilla altanen och somnade. Nummer 2 med en gammal
förkylning ville lyssna på bok i mobilen. Nu lägrade sig lugnet.

PÅ eftermiddagen kom D farandes och nu skulle det fixas med
åror till båten. 

Nummer 1 o 2 blev hämtade av mamman och nu fick D full
uppmärksamhet. Kan undra vad han smörjer sitt munläder
med för truten gick oavbrutet i 5 timmar.

Båten åkte i sjön efter mycket möda och besvär, så jäkligt så
att till och med grannen kom ut för att hjälpa till. I kom den 
i alla fall. 

Ut på sjön och där fick jag 2 mört och 3-4 fiskar som släppte 
innan jag fick in dem i båten. Mörten åkte tillbaka i sjön men
blir det mer mört så ska de landas i frysen och användas som
kräftbete.

Nu stiger temperaturen och nu ska gojan ut till sin stora bur. 
Hoppas på uppehållsväder ett tag till.

Inga kommentarer: