torsdag, juni 02, 2016

Myggen anfaller

Här hos mig är det en plåga att gå ut för myggen
är på en så fort jag vistas ute.

De kommer om jag är mitt i solen eller skuggan,
de kommer om det är vindstilla eller blåser,
de kommer om jag är barbent eller har byxor.
Kläder skyddar inte, de sticks rakt igenom
om de är på det humöret (och det är de hela tiden)

De är på hugget med sin långa snabel och letar
efter fräscht blod att suga i sig.

Som det är i år har det inte under mina 11 år varit
förut, några mygg får jag stå ut med men det här
är för jävligt. Det går inte att sitta ute utan att vifta
eller slå.

Igår kom granntjejen och jag på en gemensam sak:
Fåglarna lyser med sin frånvaro, vi brukar ha sädesärlor
(i år har jag sett en enda), svartvit flugsnappare (vi såg en igår)
svalor (inte sett en enda), rödhake (inte sett en enda)

I natt när jag gick ut för att gå på dasset fick jag syn
på två fladdermöss... de är sannerligen välkomna. 

Mer fladdermöss åt folket och gärna lite mer insektsätande
fåglar. 

Inga kommentarer: