fredag, oktober 28, 2016

Den röda trådens mysterium.

Varifrån kommer talesättet "röd tråd?
Om kung Theseus har jag hört men det andra med en röd tråd i
tågvirke var nytt för mig.
Ja ja.. bra att lära sig något nytt, kanske onödigt vetande. 


Kanske kommer talesättet från kung Theseus i den grekiska mytologin. 
Han räddade sig ut ur Minotaurus labyrint genom att följa en röd tråd, 
som han hade lagt ut när han gick in i labyrinten.

Uttrycket "att följa den röda tråden" kommer ifrån den brittiska marinen 
för att segelfartygens tågvirke var av högsta kvalitet. Det visade även att 
det var marinens egendom. Tråden gick inte att försöka ta bort utan att repet förstördes.

Minns att jag lyfte luren och sa: visst kan jag jobba, det är helt ok. (24 timmar i 
sträck= 4300:- ut, rakt ner i fickan), det sa jag förstås inte. 
Och nu är snart lördagen här och hur sugen är jag på att jobba....
på en skala 1-5 så landar det nog på 3.
Blir det bra väder så kan vi ta ett par promenader och ta oss en fika på 
något trevligt fik. 


Bildresultat för taktilt teckenspråk
Taktilt teckenspråk.

Inga kommentarer: