onsdag, oktober 26, 2016

Här har ni ett program om hur världen kommer att se ut i framtiden.

http://urplay.se/program/196346-den-automatiserade-framtiden
Jäklar så bra, nu förstår jag vad ungdomar idag ska satsa på för
att ha en chans att överleva.
Sverige blir som usa (små bokstäver= tycker illa om) där man behöver
3-4 jobb när låglönefantaster har sagt sitt. Och gissa vem som får
låglönejobben. Inte är det vi svenskar inte för vi kommer inte att
vilja ha dem, i alla fall inte i början av det helvete som väntar.
-----------------------------------------------------------------------------
Stackars Per Folkesson som fick skäll av Enligt Ellen för det han
skrev i DN.
Jag gör vågen och applåderar på samma gång till Per Folkesson,
banne mig det bästa jag läst på länge.
Nu får folk vakna upp och inse vart vi är på väg, ungdomar som
är socialt efterblivna, föräldrar som lever enbart för bekräftelse
från sina 358 "vänner" på facebook.

Jag har i snart sex års tid umgåtts med ungdomar dagligen, första
tre åren på en högstadieskola och de tre sista på en gymnasieskolan.

Varje dag har jag fått mig en tankeställare och tänkt: VA.. kan de
inte det, eller VET de inte DET. Dra åt helsike vad obildade de är,
hur ouppfostrade de är, hur oartiga de är, hur curlade de är, hur lata de är.
I klassen är det tror jag 25 elever, svårt att veta för vi är aldrig någonsin
full styrka, oftast är det mellan 15 och 20 närvarande.
Av de inskrivna 25 kan jag säga att jag kan räkna på ena handens fingrar
de som är ambitiösa och verkligen vill.
En kille som är ett riktigt ljushuvud, snabb, alert och kan det mesta om det mesta.
En tjej med kinesiska föräldrar, en tjej som har en mamma som är frisör och
en pappa som är smyckeshandlare, en kille som är fotbollsspelare, hans mamma
jobbar på posten och vad pappan gör vet jag inte.
Ja, jag fick det till fyra stycken som verkligen vill, de andra går väl där för att
det inte finns något annat att göra, inga arbete med andra ord.
Jag är BEKYMRAD...

Jag har ca 7 månader kvar att jobba och efter det ska jag gå in för att
lära mina barnbarn allt jag kan om livet, djur, växter, politik, samhälle
osv osv osv...

2 kommentarer:

Johanna sa...

Det blir nog bra, när du har en så tråkig syn på ungdomar.

Karins ordöverflöd sa...

Vad är det som blir bra?