söndag, oktober 09, 2016

Idag blev det fart på kärringen.

Jubel... vilken sovmorgon, vaknade lite i 10. Strax efteråt ringde
barnbarn nummer 1 och frågade om det gick bra med passning
av marsvin. Visst ja, jag var marsvinsvakt, bara att ta på sig och
ge sig ut, åkte en mil utanför staden för att skära lite vitkål, tomater
samt äpple.
Inget av marsvinen blev speciellt glada när jag kom, en låg i ett
litet rör, den andra hade trängt in sig under en liten hemmabyggd
bro. Båda knarrade lite grann och jag har lärt mig nu att det betyder:
Håll dig härifrån, vi gillar inte dig. 
Ljudet de ger ifrån sig är helt olikt det som barnbarn nr 1 får när hon
skuttar uppför trappan för att ge dem mat. Det ljudet låter mer ljust
och är kortare och jag antar att det betyder något helt annat än det
ljudet jag får när jag kommer. 
Ok, de fick mat i alla fall och förhoppningsvis har jag gjort allt rätt
tills de kommer hem.

Väl hemma så åkte dammsugaren fram för nu har jag bestämt mig för
att dammsuga en gång i veckan, sopborsten är "aja baja inte röra"
Tidigare har jag bara sopat lite där jag ser att det behövs men med en
dammig papegoja så är det inte allt jag ser så from. nu så åker
dammsugaren ut ur städskåpet antingen det behövs eller inte. 

På Gekås köpte jag en stor vaxduk, nu har jag klippt den i två delar och 
de delarna kan jag turas om att lägga under repstegen som gojan har i
köket. Då kan han skita hur han vill och jag bara viker ihop den och ner
med den i badkaret, spolar av och hänger upp och sen är den brukbar
när den andra behöver spolas av. Jag är smart jag!

Min papegoja som är lite över 27 år har fått lite långa klor så nu försöker
jag lära honom att sätta foten på gallret så att jag kan fila hans klor.
Varje gång han gör rätt så får han en slurk jordgubbssaft ur en lite nappflaska.
Mums vad han gillar det men än har han inte lyckats förstå vad jag menar, men
det kommer väl. 

Inga kommentarer: