söndag, oktober 23, 2016

Lite tidigt.

Jag vaknade enligt mig lite för tidigt idag. Skulle vilja sova till
9.30- 10. eller något sådant. När jag gick upp så lovade jag
kroppen att det blir en liten tupplur i eftermiddag.

Det regnar och nu har jag bestämt mig för att åka till stugan och
försöka elda upp min hög av gamla grenar, sågbockar och annat
som bara blivit liggande en torr sommar. 
Får jag bara eld på´t så ska de nog bli bra.
---------------------------------------------------------------------------------------

Igår var jag barnvakt åt trean och fyran, de däringa pojkarna som
har myror i benen och kvicksilver i kroppen, de däringa pojkarna
som har någon slags upplevelsegen för mycket. Det måste hända
saker, man kan INTE sitta och titta i en bok, skriva en bokstav...
nej, man måste ta fram plastsvärdet och vifta med det, allra helst 
när farmor står och lagar mat. 
Jag försökte få dem att vara med vid matlagningen, men se det gick
inte och när maten var klar då var de inte hungriga.

Vi byggde en koja, och jag insåg att det är själva byggandet de är ute
efter, hämta kuddar, filtar och annat som kunde bli en byggsten.
När kojan var klar, tja, då var de också klara.

Lite då och då sa de: Farmor kan vi inte få spela dataspel nu då?
Jag blängde bara lite lätt och sa: När farmor är här så spelar ni inte,
vi leker något annat.

Jag tänker ofta.... vad f-n ska det bli av dem när de blir stora, jag tycker
det är viktigt att vara med i livet, umgås, leka, vara en kompis, inte lägga
all tid på dataspel.
Helt plötsligt frågar fyran: Farmor kan man ta DNA från en död och sätta det
på en annan människa som lever? Hoppsan... nu kom en liten Einstein fram
här.... jaha och hur tacklar jag det. 
Det löste sig med lite kringelikrokar runt död och liv. Tror att han förstod.
Notera att fyran är sex år gammal. 
-----------------------------------------------------------------------------------------------------

Nu väntar gojan på mat, han pratar högt så jag inte ska glömma bort honom. 

Inga kommentarer: