lördag, november 12, 2016

Gårdagens mässa.

En trevlig tillställning, en mängd med universitet, högskolor samt folkhögskolor gjorde allt för att synas. Pigga människor som verkligen kunde sin sak och som försökte hjälpa till med svar på de frågor vi hade.

Vid Malmö universitets plats stod en ung tjej som vi pratade med, jag hörde en svag brytning och när vi pratat färdigt så frågade jag var hon kom ifrån.
Fick svaret att hon var från Tyskland och hade varit i Sverige i tre (3) månader. 
Wow, jag trodde inte mina öron, hur kan man lära sig så mycket svenska på tre månader och klara av att representera ett universitet, svara på frågor, visa i katalogen vilket som var bäst osv. Helt makalöst.
När jag påtalade att hon var suverän på att prata svenska då svarade hon att hon tyckte att svenska och tyska var ganska lika. 
------------------------------------------------
Vid en annan monter stod två representanter från Göteborgs Kommun och talade om sina 72-timmars idéer. Mycket bra initiativ från den kommunen och två verkligt kunniga personer som kunde få fram det de ville till de som ställde nyfikna frågor. 
-----------------------------------------------------------------------------------
Det var allt som allt en bra mässa och när vi for hem så såg de flesta eleverna ut som om de var nöjda, några hade hittat rätt och visste exakt hur de skulle fortsätta med sina studier, andra hade lagt gammalt åt sidan och kommit på nya tankar. 
Kan konstatera att ibland är mässor bra, andra gånger bara schemautfyllnad.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------

Inga kommentarer: