tisdag, november 01, 2016

MIn modiga dotter och mina modiga barnbarn.

Jag pratade i telefon med min dotter hon var i grannstaden för
att gå på deras lilla djurpark.
När besöket var över tog lilla familjen sig till ett fik i närheten
och där satt de i godan ro när dottern fick se en dam som 
uppenbarligen var dövblind. Hon berättade det för mig i telefon
och jag insåg att det var den kvinna som jag brukade jobba med
för många år sedan.

Jag sa till dottern att ta kontakt och hälsa från mig så när assistenten
gick förbi bordet så frågade hon om det var N hon hade med sig.
Och javisst var det det. 

Dövblinda N blev jätteglad när mina barnbarn presenterade sig taktilt
och berättade hur gamla de var och var de bodde.
Inte dåligt av de två ( 8 och 9 år) att våga ta det steget.
Det bådar gott inför framtiden. Jag är stolt. 

Senare på kvällen så berättade de för mig att de tyckte att det var spännande
och de tyckte att damen hade så lätta händer. :-)

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

28306073-origpic-903070
Nu får inte skit lukta skit längre

4 kommentarer:

elina sa...

Det var inne att kunna teckenspråk länge sedan, kanske ca 40 år sedan eller så. Drottningen kan ju teckenspråk och det blev "inne" då tack vare det. Min dotter kunde hyggligt och alla hennes kamrater i skolan höll på. Det fanns spelkort med olika tecken minns jag.

Karins ordöverflöd sa...

Det är tur för alla döva att det finns folk som fortfarande vill lära sig
teckenspråk.
Drottning Silvia kan inte mer än handalfabetet och det kommer man kanske inte
så långt på, men bra ändå det lilla hon har lärt sig.

elina sa...

Nu mera använder den andra dottern (som är neurolog) dator i patientkontakter med döva eller de med hörselproblem även med kverulanter. Man "chattar" med varandra med var sin dator/I pad. Och då finns allt som har sagts på undersökningen/diskussionen kvar. Smart, tycker hon. Då måste man förstås kunna skriva per tangentbord men de kan ju nästan alla under 65 nu mera.

Micke Larsson sa...

Jag har ingen aning om hur långt man kommer med handalfabetet, men å andra sidan kommer väl Silvia inte så långt på sin svenska heller ;-).