fredag, november 11, 2016

Nu mina kära vänner ska ni få höra ...

Teateruppvisningen gick bra, barnbarn ett sjöng så det ekade i 
gymnastiksalen. Hon tyckte själv att det gick dåligt men det är nog
bara sånt som hon säger. 

När hon kom tillbaka till sin plats efter sången så sa en tjej som inte gillar henne:
du sjöng fel. 
Den där glädjedödaren borde få sig en omgång och en uppsträckning. 
Hon har för någon vecka sedan kallat mitt barnbarn för horunge. 
Man kan undra var de får sånt ifrån. Det bästa är att ta henne rakt upp och ner
ensam och be henne förklara vad hon menade.

Nåväl, när uppträdena var klara så var det fika i matsalen, jag och min dotters
familj hamnade bredvid en kvinna, en flykting från Iran men född i Afghanistan.

Hon kom hit som ensamstående mamma med sju barn, de yngsta tvillingar på
4 år. Hon var analfabet och jag kan bara tänka mig vilket helvete hon hade när
hon kom hit.
Att hon dessutom hamnade en mil utanför stan utan ordentliga bussförbindelser,
utan affär och var tvungen att ta sig in till stan för att kunna handla gjorde kanske
inte saken bättre.
Jag försökte prata med henne men uschamej vad dålig svenska hon pratade.
Kan förklaringen vara att hon var analfabet när hon kom hit?
Hon sa inte många svenska ord, skola, prata, gammal... rent bedrövligt.
Hennes dotter på 18 år var inte mycket bättre hon, lite mer ord men ändå
för jäkla dåligt efter att ha bott här i nästan 5 år. 
När jag frågade om de går och lär sig svenska nu också så svarade dottern
att de inte kunde det för det fanns inte plats för dem. Andra har mer behov
än de här tydligen. 

I går på tv var en amerikansk kvinna som bott i Sverige sedan mars i år, hon
svarade (lite småhackigt) på frågan om vad hon trodde skulle hända i usa nu.
Vilket ordförråd hon hade, vilka meningar... wow, jag blev imponerad. Det är
skillnad på folk och folk. 

Det var något mer jag skulle skriva men jag får ta det senare.. nu kallar
Göteborg. Bye

2 kommentarer:

Johanna sa...

Vilket mobbarinlägg. Varför skriver du så om en annan människa?

Karins ordöverflöd sa...

Noterat.