tisdag, december 20, 2016

Besökte skolan där barnbarnen går.

I lilla byn finns en skola, ettan och tvåan går i tvåan och trean.
Klassen är ihopslagen för det är så få elever i varje klass.
Skolan saknar en fyra och femman och sexan är ihopslagen.

Idag var det pysseldag hela dagen lång. När jag kom dit satt
ettan och sydde korsstygn, det skulle bli en liten tavla som 
föreställde en gran. Fint värre.
Tvåan gjorde ljuslykta av en barnmatsburk i glas, hon klistrade
på nästan genomskinligt papper. Jag tiggde till mig den och sa
att vi kunde ha den i lekstugan och det tyckte hon också.

Efter det besöket åkte jag till nästa byskola en mil bort. I den skolan
går trean och fyran. Den skolan är lite större och inga klasser är
ihopslagna. 
Fick veta att barnbarnen var sjuka, de hade magsjuka. Märkligt att
ingen har ringt till mig och sagt det, känner mig lite småförvånad.
Men det är som det är, de visste väl att jag inte skulle komma dit
och passa dem av rädsla för att bli smittad antar jag. 

Jag kände inte för att åka hem så jag åkte till nästa stora by och till
en affär som heter Fyndlagret, ett Gekås i miniatyr. Mängder av varor
som såg ut som de brukar vara på Gekås. Köpte mig ett rävspel och 
ett solitär samt två ark med klisterrobotar till trean och fyran.

På kvällen hade jag lovat åka hem till svärsonen och se till att barnbarnen
kom i säng ordentligt och se till att han fick vara i fred och kakla i köket.
Det gick smärtfritt, ettan vart lite sur när jag ville att de efter kvällsmaten 
skulle göra sig i ordning så det bara var att hoppa i säng när det var
dags. 
Ettan fick lov att se ett program med Emil i Lönneberga så hon satt nöjd
och tvåan lekte med sina dockor.
Jag for hem och pratade goja med gojan. Han har suttit ensam alldeles
för mycket idag så imorgon får jag ta igen det och försöka hålla mig hemma
lite mer.

Nu är det natt i lilla staden. 

Inga kommentarer: