tisdag, december 20, 2016

Det osociala i mig.

Efter mötet med eleverna som vill veta mer om teckenspråk
for jag ut till stugan. Innan dess så köpte jag två fyllda smörgåsar
i skolans fik.
Vännen D kom för att hjälpa till med vedskjulsbyggandet, vi hade
inte så mycket kvar att göra men uschamej vilken tid det tog.

Vi jobbade på men det blev många stopp på skruvandet då vi hade
olika åsikter om hur saker och ting skulle göras.
Jag har svårt för att jobba ihop med någon som jag känner inte har
kunskapen om hur det ska gå till. D är en skrivbordsnisse som inte
har skruvat i många skruvar i sitt liv, inte heller sågat med fogsvans
(märkte jag) ... när sågen dansade hambo över plankan han skulle
dela. 

Jag fick bita mig i tungan många gånger för att inte häva ur mig
det jag kände att jag ville säga. 
Nu får jag vara glad att han ville hjälpa till för ensam hade det varit
en riktig pärs att göra det. 
Nu så här i efterhand kan jag känna att jag är ganska otacksam och
inte inser att D gör det här för att vara snäll samt att han är helledig
sedan mars månad och har inget annat som pockar på.
Vädret var inte heller på vår sida.
-----------------------------------------------------------------------------------------------

Något helt annat.
På barnbarn 1 o 2, deras skola finns en flicka som har en ful ovana,
hon pratar illa om ettan, säger att hon är en hora, att hennes mamma
är tjock, att hon är ful osv osv.
Hur tacklar man ett sådan problem?
Flickan som går i andra klass, har problem hemma, en ungersk mamma 
som knappt pratar svenska, en frånvarande pappa, en bror som socialen 
har ögonen på pga olika saker. 
Brodern ser jag varje dag i skolan och jag ser att han har hamnat snett,
umgås med våra värstingar som går i en specialklass. 

Idag ska jag ta ett litet studiebesök i skolan för att se hur det är, de
har pysseldag idag så det är inget konstigt med mitt besök, jag vill
ju se vad de pysslar med. 

Helst av allt vill jag ta den där flickan i hampan, sitta ner med henne
och fråga vad hon menar. Men så kan man väl inte göra? Eller?

Ok... ha en bra dag, det ska jag. 


Inga kommentarer: