torsdag, december 15, 2016

Hur ute är inte jag då?

Hör talas om att människor köar för att komma in och se Kent.
*jag erkänner, jag vet inte vilka de är. 

Det pratas om Brexit och det är bla bla bla..
*jag erkänner, inte en aning om vad det var ett tag
 men nu vet jag... 

Igår var det föreläsning om Väst Sahara.
*jag erkänner, inte en aning om vad det var för något land.
 letade upp lite fakta så nu vet jag, bra att veta före föreläsningen.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Västsaharier har bott i ett flyktingläger i 41 år i grannlandet Algeriet.
I lägret bor 165.000 människor. 

De lever på mat som delas ut. Likadan mat som delas ut till jordbävningsoffer, 
eller offer för annan naturkatastrof.
Mat som enbart ska delas ut under kort tid eftersom allt ska försöka
byggas upp igen eller göra det mer drägligt för människorna, hjälp med
att komma ifrån ett katastrofområde.

Men de här människorna i flyktinglägret har ätit samma mat i 41 år, 
linser, bönor, socker, matolja och mjöl. Kvinnorna har järnbrist
och barnen är undernärda. 
Det är inte lätt att odla i en öken med brist på vatten men de har lyckats
få igång lite odlingar, potatis lök och morötter. Barnen får en del av maten
och resten går till deras sjukhus. 

Nu min undran, varför heter det flyktingläger efter 41 år?


Inga kommentarer: