tisdag, december 27, 2016

När kommer de?

Eftersom jag intagit soffläge de senaste dagarna har jag 
haft tv. Att bara bläddra i alla dessa kanaler har varit en riktig bedrift.

Till slut fastnade jag på en kanal, tror det var National Geografic
och något om miljöförstöring.

Kändisar åkte runt och visade på sånt som kommer att bli vår 
undergång, skövling av regnskog i Brasilien, vattenbrist i Senegal,
höjd vattennivå i Miami osv osv. En man berättade att för fyra år sedan
hade han grundvatten på 70 meter och nu behövde det borras 240 meter 
för att få vatten. Han hade inga pengar så det blev till att packa och
flytta. Det var i tror jag USA någonstans.


Det som fastnade i min skallen var när alla eniga experter
kom fram till slutsatsen att: Afrika kan inte försörja alla människor
det kommer att bli en massflykt därifrån. Miljoner människor kommer
att söka sig norrut när de inser fakta, det går inte att leva i en öken
för det är vad det kommer att bli.

Nu undrar jag: När kommer dem och vem ska öppna sina hjärtan
den här gången?
------------------------------------------------------------------------------------------
Något annat om vatten.
I Bangladesh på 70-80 talet tog vattnet slut till deras odlingar. Då var
vi duktiga där och skulle hjälpa till, vi borrade nya brunnar och så
hade de vatten till det de odlade. Och vad fick vi?
Jo, vi fick arsenik i riset... Tack för det
------------------------------------------------------------------------------------------

1 kommentar:

Karins ordöverflöd sa...

Idag kl.21 går ett av programmen i repris
National Geographic .. hurmannustavardet.