fredag, december 02, 2016

Spridda tankar.

Stadens äldsta invånare (107 år) finns med i taxeringskalendern.
Hennes inkomst 2014 var 90.900. Samtidigt hör jag om en kvinna
som har fått ett nytt jobb på ett biljettförsäljningsföretag och hennes 
lön blev 59.000 i månaden.
Hur blev det så här?
______________________________________________________

Möte på apoteket igår.
Äldre damen (85 år) och jag har jobbat ihop för 30 år sedan
och har nog inte pratat med varandra sedan dess.

Efter lite småprat om ditten och datten så sa hon: Du vet den
där fackeldemonstrationen som ska gå av stapeln ikväll....
varför har kyrkan hittat på det? Gå med facklor för sex "ensamkommande
barn", som inte får stanna i stan? Kan de inte vara nöjda med att de har
fått komma hit, få bo i Sverige, få gå i skolan, få bidrag så att de klarar
sig? Ska de bestämma var de ska bo nu också?

Är det ingen som bryr sig om de gamla, de som inte har varken anhöriga 
eller vänner. De som sitter ensamma hela dagarna, kanske de inte träffar 
en enda människa mer än hemtjänsten som hastar förbi.
Och de där ensamkommande.... var är alla flickor? 
Hon avslutade med: nä... jag ska uppmana alla att gå ur kyrkan, själv
gjorde jag det alldeles nyss, jag fattar inte varför jag har varit med där
i alla dessa år. 
-------------------------------------------------------------------------------------------------



Inga kommentarer: