måndag, januari 09, 2017

Idag har jag tänkt på Mirka, hon med 13 barn.

Orsaken till att jag tänkt på henne var att jag hade mina barnbarn
hela dagen. Det började med gårdagskvällen då jag hämtade de
två äldsta, 8½ o snart 10. De sov över hos mig och idag klockan 10
åkte vi till tandläkaren för kontroll av tänder och tandställning.

Därefter blev det lite handling på Willys. 
Nu styrde vi kosan mot trean och fyran, 6½ o 7½. 
Det var nu Mirka kom in i mitt huvud.

Jag hade fyra att ta hand om, kanske väl överdrivet att säga för de
klarar sig bra själva. Ute ösregnade det så det var inte tal om att få
ut dem i slasket. Vi spelade Othello, Schack samt Fia med knuff.
7½-åringen är en urusel förlorare, när han ser att det håller på att gå
åt helsike, då vill han inte vara med mer. Fegis.

Sedan skulle det lagas middag till oss fem, de roade sig själva och jag
stod där med kött och makaroner och tänkte på Mirka... herre min tid
vad mycket mat hon måste laga. Hur får hon ens plats med all mat
på spisen. Hur serverar hon maten? Hur räknar hon ut hur mycket som
ska gå åt? Jag funderade och tänkte... och tänkte. Hon är otrolig!

När maten skulle serveras så gjorde jag i ordning en tallrik till var barn och
det var precis att tallrikarna fick plats på diskbänken. 
Och då kom tankarna: Hur gör Mirka????

Imorgon kommer mina tapetserarkunskaper till sin rätt, dottern har önskat
mig som tapethängare... det ska väl gå bra. Jag är ledig från jobbet så 
klart att jag kan ställa upp med mina kunskaper. 


Inga kommentarer: