tisdag, januari 17, 2017

Så underbart.

Eftersom jag slutade tidigt idag så for jag till vår högstadieskola
för att fika med damen i uppehållsrummet. (eleverna kommer dit
och köper glass, frukt eller fralla).

När vi stod och pratade kom tre grabbar från en sjua och började
prata. Wow... härligt, de pratade. Jag såg inte en mobil i någons
hand. Jag var nyfiken och frågade var de kom ifrån. Alla tre bodde
ca en mil utanför lilla staden. En sa: när jag gick i skolan i byn då
kunde jag åka fyrhjuling dit. De var så naturliga och pratsamma att
jag var salig av lycka. 

Den ene av dem berättade att han lagade bilar som han sedan sålde.
Jag frågade vad han skulle söka när han skulle börja på gymnasiet 
(oftast vet de inte det när de går i sjuan), blir det fordon då eller?

Han svarade, nja, jag tror jag ska gå skog eller så blir det något med
grävmaskin för det är så bra med det för man får oftast jobb efter skolan och 
man får ta alla möjliga körkort på den linjen. 
Olika körkort är ju alltid bra att ha avslutade han.

De andra grabbarna var lite osäkra på vad de skulle göra men det lutade lite
åt jordbruk eller skog....

De där ungdomarna gjorde min dag, så härligt att få prata med några som
var sociala, kunde föra sig och som verkligen hade huvudet på skaft. 
Det var landsortsungdomar och det är lite mer äkta i dem är de som 
strosar runt på gågatan och fånstirrar in i sin mobil.
Fördomar.. ja, jag vet. 

Inga kommentarer: