fredag, januari 13, 2017

Veckans sista arbetsdag.

Tittar på mitt schema och inser att jag inte börjar förrän 10.45.
Det ser bra ut, lugna lektioner och bra lärare.

På högstadiet här i stan är det kaos, 14-15 lärare har sagt upp
sig och vandrar vidare till (de flesta av dem) grannstadens skolor.

Eftersom många lärare är pengasugna så har mammon styrt dem
till grannens skolor men ett flertal av de som sagt upp sig slutar pga att de
är missnöjda med hur skolan styrs, lärarlyft och pengar ... det fanns
visst någon orättvisa i det. Jag är inte så insatt i det men inser i och 
med det jag sett under 6 års tid i skolans värld..... skolan är på väg åt
helvete. 


Och det är inte lärarnas fel.


Och nu kritiserar jag er föräldrar som har barn i skolan, ni som inte bryr
er ett enda dugg om hur era barn har det, ni som inte tar reda på vad de
har för läxor, ni som inte går på ett enda föräldramöte, ni som inte har
kontakt med läraren, ni som glömmer av att uppfostra era barn, ni som
sitter med era mobiler vid matbordet, ni som tar bilder när ni äter ruccola,
ni som åker till träningslokalen, ni som vill ha egentid, ni som låter era barn
göra som de vill, ni som inte ens vet vad deras lärare heter eller inte ens 
vet vilken klass ungen går i. 

Ni kommer att vakna upp en dag när socialen ringer och vill ha ett samtal
med er om ert barn, ni som får försörja era telningar tills ni själva går i 
pension. 

Nä... nu ska jag åka till skolan och ännu en gång kommer jag att få höra av
en gymnasieelever: Va, det visste jag inte, va, det har jag aldrig hört... vad
betyder feedback?

Inga kommentarer: