söndag, april 02, 2017

Barnbarn 3 o 4 har varit här.

Trean är en mekaniker, snickare, murare och allt annat som är
kreativt.

Fyran vill lära sig 9:ans gångertabell. Jag visade honom trixet
med tabellen, hur man lättare kan lära sig den.
9
18
27
36
45
54
63
72
81
90
Jag förklarade hur han skulle lägga till en i första och dra bort en i andra.
Han fattade (till skillnad mot er som läser det här ..... moaaaah)
Sen visade jag att det börjar med 9 och sen lägger man ihop nästa
18 blir alltså 1+8, och 27 blir 2+7 och det blir 9... där förstod han
och jäklar i min lilla låda om han inte tyckte att jag skulle nomineras
till ett nobelpris i december 2017.

Vi har mellan gångertabellen och skruvdragandet eldat. Ett gammalt
bord försvann i lågorna. När elden falnat så fick de två vildbasarna
tag i varsin lång sekatör och så gick de loss i skogen intill. De gjorde
en bred autostrada på vägen till utedasset (som jag inte använder)

Jag fick igång sjöpumpen, den sprutade vatten så duktigt så... sen vek
jag slangen för att fylla upp pumpen.... å se... då ville inte pumpen vara
med mer och vattnet sinade. Märkligt för jag såg ju att det fanns vatten
kvar i sjön.
Men vatten har jag på toan i alla fall för varmvattenberedaren läcker, inte
så mycket att jag tycker att det är oroande, dessutom har jag en hink
under den och hinken tömmer jag en gång och dagen och där är det ett
par cm med vatten.
Det löser sig.

För övrigt har jag berättat för 3:an och 4: an att vi hade utedass när jag
var liten, och där åkte jag tillbaka till stenåldern, att vi inte hade tv och
att vi lyssnade på radioteater var något som de inte riktigt ville tro på.

Barnbarnens mamma hämtade dem lite för 13 och då var jag helnöjd,
så nöjd att jag tog en tupplur i soffan på 25 minuter.

Inga kommentarer: