måndag, april 10, 2017

Vad jag minns...

I min minnesbank finns olika händelser. Inte familjära
för de ligger i en annan bank med kodlås.

Nej, den här minnesbanken innehåller sådant som har
hänt i Sverige eller utomlands, hemska saker.

Det jag har i minnet är:
Mordet på Palme.

Mordet på Robert Kennedy.

Flygplanen som flög in i World Trade Center.

Mordet på Anna Lindh

Juha Valjakkala som mördade en familj i Ramsele efter
att fadern hade kommit på honom med att stjäla cyklar.

Morden i Malexander och tv-programmet "Rymmarna"
som vi följde slaviskt och som blev inställt den kvällen
som morden hände.

Jag önskar att den minnesbanken är full nu, mer ondska
orkar jag inte lagra.

Ett mer normalt minne är när jag skulle få jobb som
lärare i en liten by utanför lilla staden.
Rektorn, en barsk hemsk man, illa omtyckt av alla, han
sa: Hur i helvete har du mage att begära 175 kronor i
timmen??????? Arg som ett bi var han.
Jag svarade: För att jag är så himla bra!
Det var 10 minuter tills lektionen skulle starta och där
stod han med lång näsa och fick inse att ... utan mig så
blir det ingen lektion. Han fick krypa till korset och säga
ja ja... du får väl det då, men jag kommer aldrig mer
be dig att jobba här, aldrig  någonsin..

He he... ett tiotal år sedan så ringde min telefon och en
man presenterade sig som rektor Bla bla bla och undrade
om jag var intresserad av ett jobb på hans skola.
Jag svarade: jaha, så du ringer till mig för du har insett
att jag är så himla bra.
Då slängde han på luren. Jag tror nog att han insåg vem
han ringt till.
---------------------------------------------------------------------

Nu kom grannen (han som lagt ut jorden nere vid sjön).
Ska bli intressant att se hur den här dagen blir, ska de
heja, ska de prata eller ska de bara vara sura.
Och tänk: jag skiter i vilket... och bara önskar att de ska
hitta något annat, sälja och gå vidare med sina galna idéer.


2 kommentarer:

elina sa...

Var och en har händelser i minnesbank man kunde vara utan. Här finns 11 sept. eftersom dotterns sambo flög just då ett annat plan från New York och det tog tid innan vi visste att det var inte hans plan som var mördarmaskinen.
En kula utomlands som tog en bit av håret på mig. Den tiden hade jag än snabba reflexer och långt hår.
Terrorattack vi missade med tio minuter i Thailand.
En dag som fånge hos maoistisk gerilla.
2 bekanta som blivit offer för terrorhandlingar i Europa.

Man borde försöka rensa minnet men det har inte låtit sig att göras. Och våren har också försvunnit igen.

Karins ordöverflöd sa...

Det låter som hemska händelser som du har varit med om,
du har nog som katten, nio liv.
Nej, det där jäkla minnet får vi nog dras med och
nu kan vi även lägga till våren 2017 som försvann.
Men visst är det märkligt att minnen som är otäcka
lagras lättare.