onsdag, maj 10, 2017

Minnen från de sista sex åren i skolvärlden.

Eleverna fick i uppdrag att hålla ett litet föredrag om ett fattigt
land. De flesta valde något land i Afrika att redovisa om.

Det var en grabb som tog Burkina Faso, ett land som jag var
nyfiken på eftersom jag visste att vi hade/har en ambassad där ...
Varför har vi det har jag alltid undrat?

Grabben berättade olika saker om landet och hur de hade
det i förhållande till övriga länder i världen. Det var intressant,
mycket elände och inte många ljuspunkter i människornas liv.

Det bästa med allt var när han avslutade: De har inte mycket
att leva för eller av men de har i alla fall varandra. 
Jag dooooog  så fint.

Här ligger landet där vi har en ambassad.


Bildresultat för burkina faso
På ambassadens hemsida kan vi läsa följande:

Ambassaden

Välkommen till Sveriges ambassad i Ouagadougou, Burkina Faso.
Ambassaden har besökstid:
måndag - fredag 09.00 – 12.00
Ambassadens huvudsakliga uppgift är utvecklingssamarbetet med Burkina Faso.
Målet för svenskt utvecklingssamarbete är att skapa möjlighet för fattiga människor att förbättra sina levnadsvillkor. Samarbetet sker inom tre områden:
  • Hållbar tillväxt som gynnar fattiga människor
  • Demokratisk samhällsstyrning och social utveckling
  • Miljömässig hållbar nyttjande av naturresurser
( på ambassaden jobbar 15 personer, allt från städerska till ambassadören. 
fyra av dem har svenskklingande namn) 

Nu ska jag skriva en mail och fråga vad de har åstadkommit de senaste åren.  Antar att det är jag som betalar
en del av deras löner.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Men hallå där, snart får ni åka hem, vi behöver hjälp här hemma,
vi håller på att gå under. 
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Min tanke med att skriva det här var från början att jag ville få
med att när jag lyssnat på alla elever och deras redovisning så
slog en tanke mig. 

Wow... tänk om jorden tippar en liten bit, då hamnar vi där Burkina Faso
ligger och hur får vi det då?

Men sen tänkte jag till igen och kom på att ... fasen vi behöver inte tippa
jorden, vi har ett nödläge i det här landet redan nu. Jobb, skola, sjukvård,
kommunikation ... ja, säg det som är bra. 

Inga kommentarer: