tisdag, maj 09, 2017

Tisdag morgon.

När jag tittar ut genom fönstret så ser jag sjön och däri ligger
båten och svassar runt. Förtöjd med ett blått rep försöker han
ta sig till stranden, vindarna för honom dit men det tar stopp
efter ett litet tag, repet är för kort.

Barnbarn ett och två var här igår kväll efter ridningen, föräldrarna
var på fotboll i grannstaden.

När jag var på väg ut till köket så såg jag ett gäng med änder
som kom simmandes i sjön på väg mot den skyddande vassen.
Jag tror det var skäggdoppingar men inte helt säker.

Barnbarnen kom och tittade och det kom den ena familjen änder?
efter varandra. Första paret hade tre ungar mellan sig och så kom
nästa med lika många eller mer. Svårt att se när det är långt
avstånd.
När det kommit fyra familjer och simmat till skyddande vass vände
sig ettan om till mig och sa: Mormor jag förstår att du vill bo här?

Papegojan skrämde nästan livet ur barnen när han hojtade Neeeeeeej
när de var vid mitt draperi och fick det att gunga.
Ettan hoppade högt av hans röst och vi skrattade gott allihop.

Nu är det blodtryckstagning, håll tummarna att det är normalt eller
ännu hellre lågt.

Inga kommentarer: