fredag, maj 12, 2017

Tvära kast.

Igår var jag sugen på att handla och idag planerar jag mord.

En liten mus... eller inte alls liten, den är stor för den har ätit
sig fet på kasserade solrosfrön, har flyttat hit som min granne.
Bildresultat för mus


Vissa nätter hör jag honom/henne under huset och vid andra
tillfällen kan jag höra honom/henne i väggen vid fotändan
på sängen.

Vi får komma överens om att kalla den Musen, rätt och slätt.

Nu ska jag klura på hur jag ska ta död på Musen utan att ta död
på annat ex.vis blåmes, talgoxe eller den sötaste av alla:
rödhaken.

Blåmesen är en hungrig krake och kommer gärna och tar ett smakprov
på det mesta, värmeljus som jag har utomhus får aldrig vara i fred.
Kanske innehåller det något naturligt som mättar en tom fågelmage.

Tillbaka till Musen: jag får fixa en låda, ställa den upp och ner på
altanen och under lådan gillrar jag lite musfällor.... och visp så är
det livet slut. Hoppas jag.

Ibland är det bra att vara lat.... för nu kom jag på att musfällorna som
skulle kastas på tippen ligger kvar där jag lämnade dem.

Jag skulle ju fylla bilen med sopor och åka dit och slänga men så
kom något annat i vägen och det blev inte av. Duktigt.
Ibland är det bra att göra andra saker som är viktigare... som till exempel
virka ett par varv eller tre.


Inga kommentarer: