söndag, juli 09, 2017

Något om att hjälpa andra.

I en blogg skrevs om att hjälpa andra och ett exempel
var att man ska bädda ur sin hotellsäng när man ska lämna.
Och anledningen var att personalen får förslitningsskador ..
det kan jag mycket väl tänka mig.
Vi ska också bära bort våra brickor efter oss när vi har varit
och fikat eller ätit ute.
Orsaken var kanske att de också får förslitningsskador..
Jag tänker så här: om alla tar ur sina lakan och klär av
kuddar och dylikt då kommer personalen att bli klara snabbare
och vad händer då? Jo, då ser någon det och så får de bara 7 minuter
per rum för att bädda ur en säng.

När jag var ung (1740) så var jag på en syfabrik och när det skulle
sättas ackord på det sömmerskorna gjorde... var det fabrikörens två
favoriter som fick göra det.

Gissa vilka som fick sy? Jo, de snabbaste, en tyska och en från österrike,
de sydde så det nästan brann i maskinerna ... och vem fick sämst lön,
jo, de som inte sydde lika fort.

Än idag kan jag tänka på de där två sömmerskorna, varför sydde de så
fort, varför saktade de inte ner tempot en aning? Antagligen var de för
dumma för att fatta vad det var de gjorde, de gav sina jobbarkompisar
en usel lön.

Inga kommentarer: